torsdag 9 februari 2017

Para linjer


Denna övning brukar jag göra som ett läggspel, där eleverna arbetar enskilt på sin plats. Men nu ville jag göra en övning där eleverna får röra på sig och då blev resultatet detta:

Dela in klassen i två grupper. (Som vanligt är mitt material gjort för en grupp på 16 elever, men det är bara att lägga till lite i mitt material,som jag bifogat, om du har en större klass.) Dela ut ett kort per elev med linjens ekvation till den ena halvan och kort med grafen till den andra halvan. Låt eleverna se på sina kort en liten stund. Genom att se på korten: Vad vet de om skärningspunkt med y-axeln? Vad vet de om lutningen?

Efter det skall eleverna gå runt och hitta sitt par. Eftersom eleven själv, samt de övriga eleverna, måste kunna se vad det står på kortet,  gjorde jag korten tvåsidiga. När de hittat sitt par kontrollerar läraren om de hittat rätt par. Efter det får de ett nytt kort. De som nyss fick ekvationen får nu grafen och vice versa.

Jag har gjort fyra olika uppsättningar där varje uppsättning är lite svårare än föregående. Gröna lättast, röda svårast. Man kan gott och väl göra denna övning fler än fyra varv, så får de övning i så många olika kort och ekvationer som möjligt.

Material
Tidsåtgång: 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar