torsdag 23 mars 2017

Medveten matte

Jag har ett litet experiment på gång. 😀 Jag undervisar två grupper i årskurs sju och denna vecka har jag gjort lite olika med båda grupperna för att kontrollera om det påverkar resultatet i morgondagens förhör.

Den ena gruppen har fått göra något som går under benämningen "medveten matte". Idén till detta finns i bland annat denna bok. Så här gjorde jag:

Jag delade in klassen i 2-3/grupp och sedan fick alla grupper tre färgade lappar. På dessa lappar skulle de tillsammans lösa en uppgift så perfekt som möjligt (kallade det till nivå 3). Därefter skulle de skriva ner en lösning som var korrekt, men som kanske saknade mellansteg, enheter, förklaring i tankegång etc (nivå 2). Och till sist en lösning som var väldigt bristfällig (nivå 1). Dessa lappar fäste vi sedan upp på väggen som modeller. Efter detta fick alla elever själva lösa tre olika uppgifter på tre olika färgers papper. Då de löst uppgiften fäste de den på väggen på den nivå de ansåg att den var. I den takt att alla hade löst uppgiften visade jag nivå 3 lösningen på tavlan. Då kunde eleverna gå och flytta på sin lapp så att den kom på rätt ställe på väggen. Då alla lappar var på väggen gick vi igenom dem och diskuterade om de var på rätt plats. Och om de var bristfälliga, vad fattades i så fall. (Lapparna var förstås namnlösa.)



Nu återstår då att se om gruppen, som jag gjorde detta med, visar imorgon om de har en bättre förståelse för hur de formulerar sina lösningar. (Jag tror dock att det inte räcker med endast en gång av detta utan borde göras oftare, men vi får se...) Eleverna själva var nöjda med övningen efteråt och sa att den kändes nyttig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar