tisdag 7 mars 2017

Ragnars raggarresa


I samband med skalor brukar jag jobba med kartor. Det är väldigt nyttigt för eleverna att hålla i en kartbok och bläddra, att söka olika städer, att hitta olika länder, se hur städer ligger i förhållande till varandra och att reflektera över sträckor (är mitt svar rimligt?!). Detta brukar jag göra genom att låta Ragnar åka på en raggarresa runt i världen. Jag har gjort en uppgift som baserar sig på "Atlas för skolan" där de är tvungna att använda sig av olika skalor för att räkna ut hur lång Ragnars resa blir. Ragnar flyger enligt följande rutt: Åbo - Helsingfors - Stockholm - Köpenhamn - Berlin - Madrid - Tanger - Kapstaden. Eleverna räknar varje enskild sträcka, men även den totala sträckan.

Material: Kartbok, linjal, räknare, uppgiftspapper
Tidsåtgång: 25 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar