tisdag 18 april 2017

Tändsticksproblem


Jag har idag inlett ekvationslösning med sjuorna genom tändsticksproblem. Denna övning går ut på att de löser ekvationer med konkret material (tändstickor och askar) och sedan ritar de och skriver med ord hur de löser. Då de övat på detta ett par lektioner visar jag hur vi "översätter" uppgifterna till ekvationer med variabler och "väggar".

Gör så här:
Dela ut lådor (jag har använt locket till A4-kopieringspapper), ett papper med =, tändstickor och tändsticksaskar. Var och en behöver även åtminstone tre stycken lösningspapper (se länk nedan).

Be eleverna bygga upp uppgiften i sin låda (se länk nedan). Därefter löser de den genom att plocka bort askar och tändstickor så att de till sist har en ask kvar på ena sidan om = och ett antal stickor kvar på den andra sidan. Antalet stickor och askar ritas på lösningspappret, samt varje sak man gör skrivs ner på pappret.


När vi har gjort mina tre uppgifter skapar varje grupp en egen uppgift. De gör uppgiften i asken (med rätt antal tändstickor gömd i varje ask) och skriver sedan ett facit på lösningspappret. Därefter löser de varandras uppgifter.

Instruktioner och uppgifter som google presentation.
Lösningspapper.
Tidsåtgång: 70 minuter (med mina tre uppgifter samt elevernas alla uppgifter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar