torsdag 23 november 2017

Adventskalender 2017

Det snöar utanför mitt fönster och marken ligger vit - dags att göra årets adventskalender.


I år tänkte jag presentera en lite lättare variant, som inte tar så länge att göra. Kopiera upp tankenötterna på ett "juligt" papper, klipp med figursax, rulla lapparna och bind upp dem alla på ett band. Sedan tejpar du upp allt på väggen eller uppe på tavlan. Använder du tavlan kan du utnyttja det till att numrera lapparna enligt datum. Vi har 14 skoldagar i december, men i dokumentet gjorde jag för säkerhets skull en extra tankenöt.

Så här såg kalendern ut ifjol.
Material: Adventskalenderns tankenötter

2 kommentarer:

  1. Undrar hur du gör vid öppning. Öppnar du med varje klass? Ger du lektionstid för att lösa tankenöten? Belönas rätt svar på något sätt? Jag har tidigare år haft tankenöt-kalender men det har tagit väldigt mycket tid på lektionerna, därför undrar jag hur du gör...

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag öppnar med varje klass under dagen. (Råkar det vara prov eller förhör blir den luckan oöppnad för den klassen.) För det mesta löser vi uppgiften tillsammans. Dvs eleverna funderar och kommer med förslag. Ibland får de som hinner, efter att de gjort vad jag planerat för lektionen, lösa i slutet av lektionen. Mina veckotankenötter, som jag lägger upp på måndagen, hela året igenom löser eleverna på egen tid. Alla som under veckan har gett rätt svar på dem får en belöning genom positiv feedback i wilma. Adventskalendrarna har jag inte belönat, men kan bra tänka mig positiv feedback åt ivriga, bra lösningar.

    SvaraRadera