torsdag 2 november 2017

Min robotvän

 

Denna vecka har jag testat att programmera med niorna. Jag går som bäst en nätbaserad programmeringskurs med Linda Mannila och Mia Skog och där fick jag tipset om den här programmeringsövningen (My Robotic Friend). Övningen tränar eleverna i algoritmer, blockbaserad programmering och att helt enkelt tänka igenom kodningen steg för steg.

Så här gjorde jag:
1. Dela in klassen i par.
2. Varje elev skall ha en hög med pappmuggar (12 st med mina uppgifter) på sin vänstra sida.
    Detta är "boet".
3. Visa för eleverna vad varje kommando betyder.

4. Gör uppvärmningsövningen tillsammans. Alla elever borde få samma konstruktion.
5. Dela därefter ut uppgiftskorten åt paren. Den ena skall ha alla A-uppgifter och den andra alla B-uppgifter. (Torde vara samma svårighetsgrad på dem båda). Jag limmade uppgifterna på kartong, för att man inte skall kunna se igenom, och laminerade korten. Det finns nio uppgifter av A respektive B.
6. Båda tar och tittar på sin egen uppgift 1, utan att visa åt sitt par. Därefter skriver hen ner sin kod i häftet. (Tips: en rad motsvarar en mugg, då är det lättare för roboten och programmeraren). Kom ihåg att robothanden alltid skall börja och avsluta i boet.
7. När båda är klara byter de häfte och gör sedan så som det står i koden. När man är klar ser man på kortet om det blev rätt.
8. Ta uppgiftskort nummer 2 och upprepa.

Viktigt att poängtera: ROBOTEN FÅR / KAN INTE TÄNKA SJÄLV!!!


Beroende på svårigheten i konstruktionerna lämpar sig denna från åk1 till åk9. Vi har testat på åk8 och åk9. För de lägre årskurserna skulle jag rekommendera att inte ha fler än fem muggar och högst i två våningar. Man kan även göra utmaningar i de högre årskurserna med konstruktioner i tre dimensioner (inför en kod för ½ mugg framåt och ½ mugg bakåt så kan man bygga t.ex. pyramider). Finns det sekvenser man upprepar? Kan man skapa program i programmet så att man inte skriver samma sak flera gånger? Går att utveckla till svårare och till lättare, bara man använder sin fantasi.

Jag använde pappmuggar, men kanske plastmuggar med slätt botten är lättare att balansera.

Material: Instruktioner för min robotvän, Uppgifter, muggar
Tidsåtgång: 1-3 lektioner, beror på klassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar