fredag 17 november 2017

Minitest med alternativ


Bedömning av elever. Jag tycker att det är svårt. Varje gång jag skall skriva ett vitsord funderar jag länge på om jag bedömer eleven rätt. Jag hade hoppats på att detta skulle bli lättare med åren, kanske det har blivit det en aning jämfört med de första läraråren, men nog är det alltid några elever som är extra svåra att bedöma.

Vi har de senaste åren minskat på antalen prov i matematik. För tillfället har varje elev högst två matematikprov per år. Istället utvärderar vi eleverna på alternativa sätt. Timaktiviteten - delaktigheten lektionstid och det jag ser att eleven åstadkommer lektionstid är väldigt viktigt. Utöver detta har jag olika typers av test. Ett av dessa test kallar jag "minitest", med vilka jag ser elevens kunskap på vad vi behandlat under några lektioners (oftast 4-6 lektioner). T.ex. inom livsmedelsmatematik hade jag en uppgift att beräkna enhetspriset, en att beräkna vikten och en att beräkna priset. Dessa minitest är speciella på så sätt att varje uppgift har två svårighetsgrader, en lättare (A) och en svårare (B). Eleven väljer om hen vill räkna den lätta eller den svårare. Minitest är ett nivåindelat test där eleven själv besluter vilken svårighetsgrad hen räknar. Detta gynnar de svaga eleverna, de får visa att de kan grunderna. Och i de svårare uppgifterna får eleven visa att hen behärskar "finesserna".


Uppgifterna lägger jag upp på ett bord någonstans i klassen. Eleven går och söker första uppgiften, antingen A1 eller B1. Om hen har valt fel svårighetsgrad får man byta. När första är klar går man efter nästa etc. (Igen smyger jag in lite "skola i rörelse"!)

Material: Ja-a du, om du vill ha ett exempel kan jag skicka per e-post, men vill inte publicera så att eleverna kan läsa 😁
Tidsåtgång: 20min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar