tisdag 19 december 2017

Programmera genom labyrinten

 

De tre sista lektionerna detta år har jag programmerat med sjuorna.
Först gjorde vi övningen med Progge. Därefter har vi jobbat med BlueBot. Vi började med några enkla banor inne i klassrummet, som bestod av att följa en tejpad linje på golvet. Jag använde rött tejp för framåt och blått för att backa. Sedan gjorde jag en labyrint i korridoren. Eleverna skulle programmera BlueBoten att ta sig från den ena ändan av rektangeln till den andra utan att gå utanför området eller röra de röda linjerna med hjulet. Eleverna hade en given tid på sig att programmera och avslutningsvis tog vi en tävling vems robot som snabbast tog sig över till andra sidan. Rörde hjulet det röda tejpet fick de straff,  +5 sekunder.  (Jag lånade några BeeBotar från lågstadiet så att Botarna skulle räcka till alla, vissa jobbade i par andra ensamma. Då insåg vi att BlueBotarna klarar av att ta många fler kommandon, men de var också känsligare för underlaget.)

Detta är årets sista inlägg, så härmed önskar jag alla GOD JUL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar