torsdag 10 maj 2018

Symmetriklossar


Detta är ett spel där eleverna övar sig att se symmetrier och hitta symmetriaxeln.


Spelet kräver en hel del förberedelser. Min snälla kollega i teknisk slöjd (Tack Cricci!) försåg mig med 40 kuber med sidlängden 33mm (ca 30mm är bra, svårt att måla om det är mindre). Därefter målade jag alla sidor två gånger med vitt. Det blå mönstret målade jag två sidor i taget (använde målartejp som hjälp). Jag målade bara en gång det blåa, men det beror säkert på hur täckande färg man använder om det räcker eller inte. Utöver klossarna behöver man kort med symmetribilder. I det bifogade dokumentet finns 24 olika kort, men det är ju bara en liten del av alla möjliga bilder man kan skapa av klossarna.




Spelets gång:
1. Dela in klassen i par (det går också med en grupp på tre om de är ett ojämnt antal).
2. Varje elev skall ha en spegel, två klossar och varje par skall ha en packe med symmetrikort.
3. Paret vänder det översta symmetrikortet och försöker så fort som möjligt skapa bilden som finns på kortet. Snabbaste vinner.
4. Därefter fortsätter de hela packen igenom.
5. Av de fyra snabbaste paren att bli klara går vinnaren i varje par vidare till en semifinal och vinnarna från det till en final. Låt elever från andra grupper välja ut fem kort som används i semifinalen respektive finalen.

Material: 2 klossar per elev, symmetrikort 1, 2, 3
Tidsåtgång: 25min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar